Kinderen met leerstoornissen zoals dyslexie, ADHD of dyscalculie hebben vaak moeite om de standaard leermethoden op school te volgen. Voor deze kinderen biedt bijles een uitkomst. Het is echter belangrijk om bijles op de juiste manier aan te pakken, zodat de unieke behoeften van elk kind worden ondersteund. Hier zijn vijf punten waar op gelet moet worden bij het geven van bijles aan kinderen met leerstoornissen.
Begrip van de leerstoornis
Voordat bijles begint, is het cruciaal om de leerstoornis van het kind goed te begrijpen. Elk type leerstoornis brengt andere uitdagingen met zich mee. Zo heeft een kind met dyslexie moeite met lezen en schrijven, terwijl kinderen met ADHD zich moeilijk langdurig kunnen concentreren. Door de specifieke kenmerken van de stoornis te begrijpen, wordt de bijles aangepast aan de manier waarop het kind leert. Het doel is om frustratie te voorkomen en een omgeving te creëren waarin het kind zich begrepen voelt. Dit begrip helpt om de bijles effectiever en vooral plezieriger te maken voor het kind.
Het bieden van structuur en duidelijkheid
Kinderen met leerstoornissen hebben baat bij structuur en duidelijkheid. In een gestructureerde leeromgeving krijgen ze een gevoel van veiligheid, omdat ze weten wat er van hen verwacht wordt. Dit betekent dat de bijles op een vaste tijd plaatsvindt, met duidelijke doelen en taken. Het gebruik van een stappenplan of visuele hulpmiddelen biedt extra houvast. Door voorspelbaarheid en duidelijkheid in de lessen aan te brengen, wordt het makkelijker om de aandacht vast te houden en de voortgang te volgen.
Inzetten van visuele en praktische hulpmiddelen
Veel kinderen met leerstoornissen leren beter door middel van visuele en praktische hulpmiddelen. In plaats van alleen te vertrouwen op mondelinge uitleg of tekst, wordt de leerstof gepresenteerd via afbeeldingen, video’s of interactieve oefeningen. Voor kinderen met dyscalculie werken bijvoorbeeld visuele hulpmiddelen zoals blokken of diagrammen goed bij het leren van wiskunde. Door het gebruik van deze materialen krijgt het kind een beter begrip van abstracte concepten. Het afwisselen tussen verschillende leermethoden helpt om de lesstof op een toegankelijke en aantrekkelijke manier aan te bieden.
Geduld en positieve bekrachtiging
Bijles voor kinderen met leerstoornissen vraagt om geduld. Het leerproces verloopt vaak langzamer, en fouten komen vaker voor. In plaats van gefrustreerd te raken, is het belangrijk om geduldig te blijven en het kind te motiveren door positieve feedback te geven. Elk succes, hoe klein ook, verdient erkenning. Positieve bekrachtiging verhoogt het zelfvertrouwen van het kind en moedigt hen aan om door te gaan, ondanks de obstakels die zij tegenkomen. Een positieve aanpak zorgt ervoor dat het kind plezier houdt in het leren, waardoor de motivatie blijft groeien.
Samenwerking met ouders en school
De effectiviteit van bijles voor kinderen met leerstoornissen wordt vergroot door een goede samenwerking met ouders en de school. Ouders geven waardevolle informatie over de specifieke uitdagingen van hun kind en de voortgang thuis. Door regelmatig contact te onderhouden met leraren, blijft de bijlesdocent op de hoogte van wat het kind op school behandelt en hoe de bijles daar op aansluit. Deze samenwerking zorgt voor een consistent leerproces, waarbij het kind zich gesteund voelt door iedereen in zijn of haar leeromgeving. Met deze gezamenlijke inspanning wordt het leerproces gestroomlijnd en succesvoller voor het kind.
Bijles voor kinderen met leerstoornissen vraagt om een gerichte aanpak die rekening houdt met hun unieke leerbehoeften. Door begrip van de stoornis, het bieden van structuur, visuele hulpmiddelen, geduld en samenwerking met ouders en school, wordt bijles een waardevolle ondersteuning. Het draait om het creëren van een veilige, positieve leeromgeving waarin het kind zelfvertrouwen opbouwt en stappen vooruit zet.